Candomblé (voodoo)

A zjednotené náboženstvá

Názov candomblé (voodoo) - je názov pre náboženský systém, približne niečo také ako je u nás katolícka viera. Praktizuje sa najmä v Brazílii. Hlavne vo veľkých prímorských oblastiach ako je Recife, Salvador a Rio de Janeiro, či Sao Paulo. Náboženský život v Brazílii dnes formuje africký vplyv. Mesto Salvador da Bahia, známe ako Bahia, je kolískou afro-brazílskych náboženských smerov, akými sú Candomblé a Umbanda. Toto mesto bolo tristo rokov najvýznamnejším juhoamerickým prístavom pre unesených otrokov. Obchod s otrokmi dovezenými z Afriky tu prekvital od prvej polovice 16. storočia, až do jeho postupného úpadku v priebehu 19. storočia. Prví usadlíci prišli do Brazílie v roku 1538. Bolo to 38 rokov po tom, čo Pedro Alvares Cabral pristál na severovýchodnom pobreží Brazílie a zabral toto územie pre Portugalsko.

Bahia je aj dnes považovaná za mesto s najväčším africkým vplyvom.

Africké voodoo sa tu zjednotilo s portugalským katolicizmom. Božstvá sú rozmanitejšie ako na Haiti, keďže aj africké etniká mali úplne iný pôvod. Vojenské črty, ktoré nájdeme v haitskom voodoo, sa v Candomble nenachádzajú.

  • Kolíska candomblé (voodoo)
  • Panteón náboženstva candomblé (voodoo)
  • Candomblé (voodoo)
  • Candomblé

    Voodoo

    Jedná sa skôr o každodennú mágiu pre prosperitu, zdravie a lásku.

    Prívrženci tohto náboženstva sa obliekajú do bieleho oblečenia. Pri rituáloch sa zhromažďujú vo veľkom počte. V 18. storočí bolo Bahia hlavným mestom oblasti. Vďaka prekvitajúcemu obchodu s otrokmi a cukrom zaznamenalo rýchly rast.

    Candomblé Voodoo

    Foto © Pavol Malenký I Marion Daghan-Malenky I Daghan-Malenky GmbH

    Kolíska candomblé (voodoo)

    Severovýchod sa stal hospodárskym strediskom kolónie a prístavom. Na konci 18. storočia však cukrovarnícky priemysel prechádzal krízou a Bahia pomaly strácalo na význame. Práve vtedy došlo k objaveniu ložísk zlata v regiónoch Minas Gerais a Goias. Tak prepukla zlatá horúčka a významnejšími stali južné oblasti kolónie. Vývoj zasiahol aj politickú správu kolónie a hlavné mesto bolo presunuté z mesta Bahia do Rio de Janeira. Vplyvom zloženia ľudskej pospolitosti začali práve africké náboženstvá prevládať a výrazne zapustili svoje korene v Brazílii. Stalo sa to pravdepodobne hneď v počiatkoch obchodu s otrokmi. Otroci tu nesmeli oficiálne praktizovať voodoo, keďže tu bola aj silná zmes medzi katolicizmom a voodoo, a tak sa zrodilo Candomblé.

    Prvé náboženské strediská sa však spomínajú až na začiatku 19. storočia, keď boli oslobodení prví otroci. Černosi majú svoju vieru už v krvi a bolo a je úplne normálne, že pred prijatím akýchkoľvek dôležitých rozhodnutí sa človek musí poradiť s bohmi a duchmi. V tom čase založili, podľa dochovaných informácií, traja oslobodení otroci národnosti nago-ketu, najznámejší bahijský chrám candomblé (voodoo). Jeho pomenovanie Casa Branca do Engenho Velho v preklade znamená Biely dom. Stavba bola pôvodne cukrovarom. Casa Branca je teda najstarším brazílskym chrámom candomblé (voodoo), ktorý existuje dodnes. Jeho dlhoročná tradícia mu dodáva najväčšiu vážnosť.

    Je bežné, že ľudia sa tam správajú úplne inak ako my v Európe. Ak dievča chce nejakého chlapca a on nereaguje, tak ide rovno za mágom a nechá si od neho poradiť alebo mu zaplatí za jeho prácu. To, čo sa v Európe považuje za poslednú možnosť, je tam prvá možnosť, rovnako ako keď ide o liečenie alebo peniaze.

    Zavolajte nám alebo nás kontaktujte e-mailom.

    Panteón náboženstva

    Candomblé voodoo

    V candomblé (voodoo) majú bohovia a duchovia, všeobecne nazývaní Orixá, pôvod v afrických božstvách. Ich mená vznikli prispôsobením yorubských mien, prepisom do portugalskej fonetickej výslovnosti. Mnohí Orixá, uctievaní v Brazílii, sú rovnakí ako Orixá v oblasti Yoruba, ktorá sa nachádza v Nigérii a Benine. Nie je to však zásadným pravidlom a neplatí to úplne, lebo nájdeme medzi nimi aj podstatné odlišnosti.

    Tri príbuzné náboženstvá (voodoo, santeria, candomblé) majú, okrem iného, spoločný pojem „najvyššieho" božstva, ktoré stojí nad ostatnými Orixá. V candomblé sa za najvyššieho boha považuje Olorun (najvyšší boh stvoriteľ). Hneď pod ním patrí osobitné miesto Obatalovi, Oxalovi, a to vďaka jeho úlohe pri stvorení človeka ako syna božieho. Oxala sa znázorňuje buď ako starec symbolizujúci pokoj a mier, ale tiež ako bojachtivý mladý muž. Afro-katolícki veriaci mnohokrát prirovnávajú Oxalu k Ježišovi. Prislúcha mu biela farba a deň piatok. V tomto dni ho uctievajú nielen jeho nasledovníci, ale tiež nezasvätení sympatizanti, oblečení v bielom.

    Ache/Axé je meno pre duchovnú energiu, ktorú môžeme prirovnať k práne v Indii alebo energii Čchi (Qi) v Ázii. Táto energia prúdi cez rôzne oblasti prírody a prostredníctvom rituálov ju možno preniesť aj na ľudí. Ona je podstatou božstiev a má schopnosť byť viditeľnou ako zjavenie, či prejsť do ľudských bytostí. Axé je mystická sila bytia, bez ktorej by nebol život. Najmä vo Voodoo sa Ache/Axé chápe ako akási jemná energia, o ktorej dnes hovorí aj ezoterika. Axé môžeme nájsť v čiastočke hmoty, ale aj v symbolickom deji. Rovnako tiež vo zvieratách a rastlinách, dokonca aj v anorganických látkach.

    Rituálmi sa dá vplyv Axé a Orixá zosilniť tak, že môžu prejsť do ľudských bytostí. Axé sa vo veľmi koncentrovanej sile nachádza vo vnútornostiach zvierat, hlavne v ich krvi. To objasňuje význam zvieracích obetí a vysvetľuje, prečo mágovia posväcujú rituálne predmety vlastnou krvou.

    Počas náboženských sviatkov candomblé (voodoo) si veriaci potierajú zvieracou krvou určité časti tela. Na konci osláv každý účastník dostane jedlo, ktoré sa pripravuje z mäsa obetovaných zvierat. Nič nie je zbytočné, pretože by sme si mali ctiť Božskú energiu. Toto jedlo je rovnako dôležité ako zvuk bubnov, tance a piesne o Orixá. Všetko je súčasťou rituálov a spomenuté predmety sú plné Axé, symbolu vitality. Po rituáloch je človek fyzicky a psychicky posilnený a rituálmi vyjadruje svoju dôveru, že bohovia sa postarajú o to, čo sám nemôže zmeniť.

    Máte problém alebo potrebujete pomoc? TU nás môžete kontaktovať.

    Candomblé

    Candomblé voodoo

    V našej praxi bielej mágie a voodoo

    Teraz sa pozrieme na Božstvá Candomblé (Voodoo), ako ich chápeme a používame my v našej praxi bielej mágie a voodoo. Ak túžite vedieť viac o tradičnom pochopení Božstiev Voodoo, prečítajte si o nich v časti Voodoo - história a princípy.

    Oxala (Obatala); Buschido.

    Oxala (Obatala) sa zobrazuje ako starší muž symbolizujúci pokoj a mier, ale aj ako mladý bojovník. Oxala - v afro-katolíckom synkretizme sa často prirovnáva k Ježišovi - je mu priradená biela farba a piatok je deň v týždni, ktorý je mu zasvätený, jeho nasledovníci, ale aj mnohí nezasvätení sympatizanti nosia biele oblečenie.
    Oxala (Obatala) sa na Zemi narodil ako Ráma, Bhrigu, Konfucius, Guru Nanak, Sai Baba zo Shirdi, a ešte mnohé iné významné osobnosti. Je možné ho uctievať pod všetkými týmito menami. Oxala by mal byť pozvaný a uctievaný ku všetkým rituálom, pretože je bránou k osvieteniu a je sprievodcom prechodu do iných dimenzií. V súčasnom vtelení sa volá Buschido.

    Yemanja (Jemanjá); Panna Mária.

    Yemanja (Jemanjá) je symbolom materinskej, starostlivej lásky. To objasňuje jej analógiu s Máriou, Ježišovou matkou. Zároveň je aj zvodná a márnivá. Ako Bohyňa mora je veľmi často znázorňovaná v podobe morskej panny. Je jednou z najobľúbenejších Orixá, ktorej sviatok sa oslavuje za veľkej účasti verejnosti. V Bahii každý rok na jej sviatok prichádza na morské pláže okolo stotisíc ľudí. Pri slávnostiach púšťajú na more množstvo lodičiek, naplnených rôznymi drobnosťami (kvetmi, kozmetikou, šperkami, sladkosťami, prosebnými listami atď.), aby odovzdali svoje dary vode. Tie slúžia ako obetné dary pre túto Orixá. Obete pre Jemanju sa dajú prinášať aj v iné dni. Tak je vídať ľudí počas celého roka, ako nosia na pláž rôzne darčeky. V Brazílii je vidieť prinášať obetné dary aj na iné miesta: na pláži, popri cestách a na križovatkách, pod stromami, na morskom pobreží, či na brehoch riek. Na Zemi bola inkarnovaná aj ako Ježišova matka.

    Loco: Jeremias.

    Loco sprostredkúva komunikáciu medzi stromami a rastlinami, i medzi rôznymi svetmi. Je privolávaný pri všetkých liečebných rituáloch, najmä vtedy, keď je potrebné, aby bola úspešná liečba pomocou rastlín. Loco bol prvým kňazom voodoo, ktorý bol povýšený na Loa (Orixá). V ľudskej podobe ho môžete spoznať podľa dlhej hrčovitej palice a služobníka fajčiaceho fajku, ktorý ho vždy sprevádza. Ak mu chcete priniesť obetu, zasaďte mu strom. Jeho žiakom je Xango. On bol v neskoršom životnom období Locov služobník. Ako spoločník sprevádza Xango Loca v rôznych inkarnáciách. Loco sa napr. narodil ako Raja Janaka, Parabrahm Bhagwhan Sri Deep Narayan Mahaprabhuji, v Indii ako Brahma, ako Balaráma, v gréckej mytológii ako Prométeus a mnohé iné veľké osobnosti.

    Erzulie

    Erzulie je často prirovnávaná k Afrodite, Márii Magdaléne a ako Loa (Orixá) je stelesnením lásky a tvorivej sily. Zobrazuje sa ako zvodná mladá žena, ktorá slúži ako múza pre umelcov. Je patrónkou umenia, a symbolizuje silu Venuše. Vzýva sa pre jej schopnosť liečiť choroby a prinášať bohatstvo. Ako obetné dary sa jej prinášajú červené ruže, med, šperky a parfumy. V Indii sa narodila ako Šíva a bola uctievaná ako božstvo lásky. Zväčša však prichádzala na Zem ako manželka Oxalu. Táto veľká bohyňa sa narodila tiež ako manželka Budhu, Krišnu, Rámu, či ako Mária Magdaléna (Ježišova nasledovníčka). Veľmi často prichádzala na svet ako muž, ktorý bol pomocníkom Xangu.

    Legba: Abrahám.

    Legba sa narodil ako Sokrates a mnoho iných veľkých osobností. Jeho predposledná inkarnácia je popísaná v knihe Sokrates od Dana Millmana.

    Merlin: Ogun alebo Ogum, Ogu.

    Merlin sa narodil ako Bódhidharma (keď prvý patriarcha Zenu, Bódhidharma, prišiel z Indie do Číny, aby tam učil a rozširoval budhizmus.), ako Ján krstiteľ, Upasni Maharaj, Mahavatar Babaji, Agastya, Vyasa a iné významné osobnosti.

    Xango

    Xango je veľmi silná, spravodlivosť milujúca osobnosť. Je si vedomý svojej moci, znázorňovaný so symbolom dvojitej sekery. Na Zem sa narodil ako Herkules, Lakšmana (brat Rámu), Ardžuna (Krišnov žiak), Ánanda a Ramana Maharši.

    Foto © Pavol Malenký I Marion Daghan-Malenky I Daghan-Malenky GmbH

    Biela mágia úspešne & osobne

    Požiadaj o predbežnú bezplatnú analýzu a začni s jej pomocou ešte dnes vylepšovať svoj život, vzťahy a sebapoznanie.

    Ľúbostná mágia & Ochranná mágia & Meditácia

    Nájdite rovnováhu, mier a novú inšpiráciu v našich posvätných priestoroch. U nás zažijete osobné konzultácie zamerané na váš problém ako aj meditačné semináre a pravidelné prednášky o bielej mágii, o voodoo a duchovných otázkach.

    Daghan-Malenky GmbH

    Mgr. Monika Slivová
    Topoľčianska 916/23
    951 97 Žitavany
    Mobil: +421 902 734 483
    bielamagia@me.com

    Darina Strešňáková
    Eža Vlkolinského 141
    930 41 Hviezdoslavov
    Mobil: +421 944 572 078

    Marion Daghan-Malenky
    Espenauer Straße 10
    342 46 Vellmar

    Keď sú telo, duch, myseľ a duša v rovnováhe, môžete dokázať veľké veci. ~ Magierin Damona

    © 2010 2024 Pavol Malenký I Marion Daghan-Malenky I Monika Slivová I Daghan Malenky GmbH I Skúsenosti